سفارش عیب‌یابی و رفع خطای سایت

سفارش عیب‎یابی debug و رفع خطا در وبسایت انتشار: ۱۲ مهر ۱۴۰۳
سفارش عیب‌یابی و رفع خطای سایت

حس خیلی بدی است که وارد وبسایت خود شوید، و یکباره با متن خطایی فنی، و یا بدتر، با یک صفحه خالی مواجه شوید🥴

هیچ نرم افزاری بدون نگهداری و بروزرسانی فنی، تا ابد درست کار نمی‌کند😵‍💫

وبسایت شما هم یک نرم افزار است که برای نمایش صحیح و عملکرد درست، بر روی سکویی از نرم‌افزارها سوار می‌شود. مهمترین بخش نرم‌افزاری هر وب‌سایت، سیستم مدیریت محتوا (CMS) آن است. این بخش مهم است چون شما بعنوان مالک و مدیر وبسایت، شخصا باید برای راه اندازی، و سپس نگهداری و بروزرسانی آن تصمیم‌گیری کنید. باقی نرم‌افزارها و زیرساخت‌ها معمولا از سوی شرکت‌های ارائه دهنده هاستینگ، نگهداری و بروزرسانی می‌شوند و شما دغدغه خاصی نسبت به آنها ندارید.

اگر مدتی مالک یک وب سایت بوده باشید، حتما برایتان مواقعی پیش آمده است که وبسایت به دلایل مختلف شروع به نمایش خطا کرده و درست کار نکرده باشد.

گاهی با ویرایش کدهای یک پوسته، گاهی با بروزرسانی یک پلاگین، زمانی با نصب یک افزونه جدید، گهگاه با دستکاری تنظیمات یک پلاگین، و حتی گاهی ظاهرا کاملا بی دلیل و خودبخودی، سایت شروع می‌کند به گزارش خطا و حال همه را بد می‌کند🫤

وجود مشکل در یک وب‌سایت ممکن است به شکل یک خطا و یا به شکل ایراد در عملکردهای مختلف سایت خود را نشان دهد.

سایت شما هم می‌تواند مانند میلیونها وبسایت دیگر، بر پایه وردپرس و یا سایر CMS ها باشد. هر کدام از این سیستم‌های مدیریت محتوا، با وجود تمام امکانات جالب و پیچیده‌ای که در اختیارمان می‌گذارند، در برخی مواقع ممکن است با خطا یا مشکلی فنی مواجه شوند که نیاز به بررسی کارشناسی دارند.

اگر خطایی در وبسایت‌تان داشته باشید؛ مثلا با خطای 404 برای صفحه ای که قبلا به درستی در دسترس بوده مواجه هستید، و خودتان تجربه فنی کافی ندارید، برای عیب یابی (debug) با پشتیبان فنی تان تماس بگیرید.

اگر از داده ها و فایلهای سایت پشتیبان گیری نکرده اید؛ اگر مطالب و صفحات سایت برایتان ارزشمندند؛ و مخصوصا اگر داده‌هایی حجیم و مهم روی دیتابیس پروژه دارید؛ لطفا مراقب باشید با دستکاری های نابجا، مشکل را بدتر نکنید😅

امکان دارد که مشکل و خطای وبسایت شما مربوط به خرابی یا اشتباه عملکردی در بخشی از وب سایت باشد. برای مثال اگر در بخشی از فرآیندِ پرداخت در سبد خرید فروشگاه‌تان، مشکلی پیش آمده باشد، فرآیند خرید با موفقیت انجام نمی‌شود.

گاهی اوقات هم وجود خطا چندان واضح نیست، برای مثال ممکن است وجود اشتباه در درج متاتگ های صفحات تان، باعث ضعف در SEO سایت شده، و در نتیجه ورودی از موتورهای جستجوگر را در طول چند هفته به مرور از دست داده باشید.

گاهی هم سایت با مشکلی نسبتا اساسی مواجه می‌شود، و تمام صفحه ها از دسترس خارج شده و در لینک‌های سایت، صفحه سفید خالی می‌بینیم و شاید حتی بدتر، به پنل ادمین وردپرس هم دسترسی نداریم🥶

در هر کدام از این وضعیت ها، لازم است دلایل ایجاد خطاها توسط یک متخصص باتجربه بررسی، و رفع شوند.

 

خطاهای رایج در وردپرس

خطا و مشکل در وردپرس به دلایل متعددی می تواند پیش آمده باشد. برخی از خطاهای خیلی رایج وردپرس این موارد هستند:

 

1. خطای 500

در مواقعی با خطای Internal Server Error در وردپرس مواجه هستیم. این خطا معمولا زمانی ظاهر می‌شود که اشتباهی در سورس کد پروژه وجود دارد، اما سرور نمی‌تواند به طور دقیق محل خطا را مشخص کند. چون این خطا سرنخی درباره محل ایجاد مشکل به ما نمی‌دهد، معمولا زمان نسبتا زیادی لازم است تا درباره عوامل احتمالی بررسی، و نسبت به رفع عیب اقدام کنیم.

 

2. خطای This Site is Experiencing Technical Difficulties

وردپرس از نسخه 5.2 سرویسی برای جلوگیری از درز خطاهای مهلک (fatal error) اضافه کرده است🤓

وقتی در صفحات سایت وردپرسی با این خطا مواجه هستید، معمولا جزئیات خطا به ایمیل Admin ارسال شده و حاوی لینکی به پنل مدیریت سایت است، تا از این طریق برای رفع مشکل اقدام شود.

در چنین وضعی اگر پنل مدیریت سایت باز نشود، رفع مشکل نسبتا سخت تر خواهد شد.

 

3. خطای Syntax Error

این خطا معمولا زمانی رخ می‌دهد که اقدام به ویرایش یا افزودن کدهایی در فایل‌های وردپرس کردید (مثلا در فایل های پوسته و یا functions) و کد شما اشتباه داشته است.

اشتباه در کدهای جدید باعث بروز خطا در مفسر PHP شده، و چنین خطایی مشاهده می‌کنید.

خوشبختانه معمولا در این وضعیت مفسر به شما نشان می‌دهد که در کدام فایل اشتباه دارید، و در این حالت، رفع این مشکل نسبتا ساده خواهد بود.

 

4. خطای Error Establishing a Database Connection

حتما خودتان هم حدس می‌زنید که در این وضعیت، وردپرس توانایی ایجاد ارتباط با دیتابیس خود را ندارد. این خطا می‌تواند برای افراد کم‌تجربه کمی چالش برانگیز باشد.

این خطا معمولا در وضعیتی پیش می آید که شما اطلاعات دسترسی به بانک اطلاعات سایت را تغییر داده باشید؛ در برخی مواقع (با احتمال کم) ممکن است سرورِ MySQL با مشکل مواجه شده باشد.

 

5. خطای صفحه سفید

اینجا نشانه ای از زندگی نیست!

این یعنی شما با ورود به صفحات سایت تان، هیچی ندارید! یک صفحه ی سفید خالی بدون هیچ خطای مشخصی. این یکی از چالش‌های نسبتا سخت در عیب‌یابی سایت است، زیرا شما معمولا هیچ سرنخی ندارید که کجا را باید بررسی کنید😐

در مواقع زیادی، این خطا به این دلیل است که تکه ای از کدها، حافظه RAM سرور را بیش از حد مصرف/پر کرده‌اند. همچنین ممکن است تنظیمات سرور نیاز به بررسی داشته باشد.

اگر فقط در بخش هایی از سایت، صفحه مرگ داشته باشیم، حداقل این می‌تواند یک سرنخ برای بررسی مشکل باشد🧐

در هر صورت این یکی از چالش‌هایی ست که بیشتر از همه نیاز به یک پشتیبان فنی باتجربه دارید.

 

عیب یابی سایت، و رفع مشکلات فنی وبسایت از جمله کارهایی ست که به تجربه و البته حوصله فراوان نیاز دارد. در این فرآیند لازم است به اهمیت فایل ها و داده ها توجه کافی شود.

معمولا رفع خطاهای فنی زمان خیلی زیادی لازم ندارد و در چند ساعت می‌توان یک خطای معمول را شناسایی و رفع کرد. اما در مواردی ممکن است خطایی عمیق در پروژه رخ داده باشد که زمان و انرژی زیادی نیاز دارد.

من از سال 86 مشغول طراحی سایت و توسعه وب هستم. درباره من بیشتر بخوانید.

من می‌توانم خطا و عیب‌های سایت شما را در کمترین زمان بررسی کرده و آنها را حل کنم. مهم نیست که وبسایت شما وردپرسی باشد یا نه؛ اگر سایت تان با خطای فنی مواجه شده و نیاز به یک کارشناس باتجربه دارید تا مساله را بررسی و رفع کند، می‌توانید روی من حساب کنید 😎

 

منتظر اولین کامنت هستیم!

تصمیم راه‌اندازی وبسایت دارید؟

همین امروز سفارش خود را قطعی کنید

سفارش طراحی سایت 🚀
سفارش و سوال خود را مطرح کنید!
جعفر نقی زاده طراح سایت برنامه نویس وب جعفر نقی زاده آخرین فعالیت لحظاتی پیش