زاکربرگ دنیا را تغییر داد! او یک وب سایت ساخت تا دوستانش با همدیگر در ارتباط باشند و همه می دانیم که داستان چطور پیش رفت و این سایت شبکه اجتماعی، چه تاثیر بزرگی در سبک زندگی و روابط انسان های همه دنیا بر جای گذاشت. تلاشِ زاکربرگ با فیسبوک، دریچه ای به دنیای جدید، و عصر ظهور شبکه های اجتماعی بعدی شد.
چند سال بعد (سال 2006) تویتر ساخته شد. و بعد از آن شبکه اجتماعی بر پایه تصویر که دنیا را تکان داد (احتمالا حدس میزنید) اینستاگرام نام دارد.
امروزه شبکه های اجتماعی مختلفی در سراسر دنیا فعال هستند.
فیسبوک هم اکنون چند میلیارد کاربر فعال دارد؛ تویتر میلیون ها توییت در روز و اینستاگرام میلیون ها تصویر روزانه را میزبانی می کنند. چنین جریانی از داده ها، حرکت و حضورِ کاربران، برای یک وبمستر و کارآفرینِ حوزه ی وب به معنی معدن طلاست.
نوسان سهام شرکتِ فیس بوک طیِ 6 سال اخیر تا کنون
اینجا با دو سوال مهم مواجه هستیم: اول، چرا باید یک وبسایت جامعه مجازی راه اندازی کنیم؟ دوم، چگونه باید وبسایت جامعه مجازی طراحی کنیم؟
قبل از ورود به چگونگی ساختن یک وب سایت جامعه مجازی جدید، بهتر است نگاهی بیندازیم به اهمیت مساله، و چرایی شروع یک سوشیال نتورک جدید.
چرا باید یک شبکه اجتماعی بسازیم؟
بیایید اول به این پرسش جواب بدهیم که چرا باید روی توسعه یک شبکه اجتماعی جدید سرمایه گذاری کنیم؟ اصلا سودِ ما از این کار چیست؟
1. بهترین راه کسب درآمد از وب
اولین و تقریبا مهمترین پاسخ این است که ساختن یک سوشیال نتورک می تواند یکی از بهترین راه های کسب درآمد در وب باشد.
شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک و تویتر سالهاست در میان بزرگترین بیزنس های دیجیتال دنیا، در کنار اپل، گوگل و علی بابا قرار دارند.
بزرگترین کسب و کارهای دیجیتال دنیا بر اساس ارزش بازار 2019 منبع: statista
2. تقاضای رو به رشد شبکه های اجتماعی
شاید در ابتدا راه اندازی شبکه اجتماعی، هدف بزرگی به نظر برسد، اما در واقع امروزه به دلیل تقاضای بالایی که از سوی کاربران برای حضور در شبکه های اجتماعی مختلف شاهد هستیم، و پیش بینی های مثبت از روند این شاخص، فرصت بزرگی برای حضور در این بازار بعنوان خدمات دهنده جدید وجود دارد.
در این نمودار، آماری از "تعداد اعضای شبکه های اجتماعی" در سالهای گذشته و پیش بینی برای سالهای آینده را مشاهده می کنید.
آمار تعداد کاربران شبکه های اجتماعی از 2010 تا 2021 منبع: statista
3. توان تاثیرگذاری بر زندگی مردم و پیشرفت کشور
طی سالهای گذشته شبکه های اجتماعی ثابت کرده اند که می توانند در زندگی مردم و حتی سرنوشت ملت ها اثرگذار باشند. با سرمایه گذاری در شبکه های اجتماعی، می توانیم تاثیر های مثبت ارزشمندی بر زندگی هم وطنان خود (و حتی ملت های دیگر) داشته باشیم. از جمله :
-
توسعه محتوای فارسی در شبکه وب
شبکه های اجتماعی به زبان شیرین پارسی، بهترین ابزار برای ترویج زبان و ادبیات کشورمان در سطح شبکه وب خواهد بود و با توسعه محتوای فارسی، امیدوار به هر چه بهتر شناخته شدن کشورمان و ظرفیت هایش در حوزه های مختلف خواهیم بود.
-
کمک به اشتغالزایی و بهبود وضعیت مالی جامعه هدف
یک جامعه مجازی قدرتمند، می تواند ابزار معرفی استعدادها، محصولات و خدمات اعضای به جامعه هدف، جذب مخاطب و کسب درآمد سالم برای اعضا و البته صاحبان وبسایت باشد.
بررسی دلایل سرمایه گذاری در راه اندازی شبکه های اجتماعی
4. نیاز کم به سرمایه
در مقایسه با سایر کسب و کارهای خدماتی، صنعتی و ... ورود به بازار شبکه های اجتماعی مجازی، می تواند یکی از بهترین انتخاب ها از بابت نیاز به سرمایه باشد. راه اندازی یک وبسایت شبکه اجتماعی برای شروع به اندازه فقط چند درصدِ سایر کسب و کارها نیاز به سرمایه دارد و پس از اطمینان از روند رشد، می توان به راحتی چنین بیزنسی را توسعه داد.
احتمالا حالا می پرسید؛ چگونه یک سایت شبکه اجتماعی راه اندازی کنم؟ چگونه در ایران، می توانیم جامعه مجازی توسعه دهیم؟ این ها سوالاتی است که در مقالات بعدی به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت. اما اگر قبلا برای سرمایه گذاری و راه اندازی وب سایت شبکه اجتماعی تان تصمیم گرفته اید، می توانید هم اکنون با من تماس بگیرید.