اوایل آغاز به کار توئیتر و فیسبوک (سالهای 2005 و 2006) و حتی چند سال بعد که شبکههای بیشتری مثل اینستاگرام وارد زندگی مردم شد، کسی فکر نمیکرد که این شبکههای اجتماعی، انقدر محبوب شده و تبدیل به پارادایمی جهانی و یکی از ابزارهای مهم و تاثیر گذار در کسب سود و ایجاد جریان درآمد برای کسبوکارها شوند.
هم اکنون با حضور میلیاردها کاربر در سوشیال نتورک ها، دیگر این شبکه ها فقط راهکاری برای ارتباطات مردم نیستند، آنها در ابعاد وسیعی دارند به بیزنس ها هم کمک میکنند 🤑
در واقع شبکه اجتماعی مثل اینستاگرام، میتواند جای خوبی برای شروع کار و ایجاد یک برند باشد؛ اما با گسترش و سرعت گرفتن محبوبیت شبکههای اجتماعی، افراد هیجان زده شده، و مسائلی اساسی درباره بیزنس را فراموش میکنند.
اگر مالک کسب و کار هستید، چیزی مثل نداشتن "کنترل" را نباید دست کم بگیرید.
کنترل نداشتن شما بعنوان مالک یک کسب و کار در دنیای دیجیتال، شبیه این است که روی زمینی که مالکیت واقعی رویش ندارید، ساختمان بسازید.
شما قطعا در کنار حضور در شبکه های اجتماعی، به فروشگاه آنلاین و سایت اختصاصی نیاز دارید. بیایید نگاهی جزئی تر به چرایی این موضوع بیندازیم:
1. در شبکههای اجتماعی مالک هیچ چیز نیستید
ساختن یک پیج اینستاگرام در ابتدای مسیر راه اندازی کسب و کار، که هزینه و دردسر چندانی ندارد، میتواند گزینه خیلی خوبی در مقابل دردسرها و هزینه های راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی واقعی، باشد.
شما نه تنها این پیج را مجانی میسازید، فوری امکان دسترسی به مشتریان بالقوه را هم دارید. با تعیین لوکیشن روی پست، می توانید مشتریان احتمالی منطقه و محله خود را هم پیدا کنید.
مردم شما را میبینند و با شما تماس میگیرند؛ و به همین راحتی بیزنس شما شروع شده است! 🤩
شبکه های اجتماعی این پروسه را خیلی خیلی آسان کرده اند، اما هر آسانی همیشه هزینه ای هم دارد:
هزینه این آسان بودن ها، نداشتن مالکیت و کنترل است.
بدون داشتن وبسایت و فروشگاه اینترنتی، اگر فقط یک پیج اینستاگرام ساخته اید، شبیه این است که یک تکه زمین اجاره کردید و مالک زمین چندان اهمیتی برای بیزنس شما قائل نیست. اگر شما قوانین مالک اصلی را رعایت نکنید یا از حدود خود خارج شوید، پیج شما که تمام بیزنستان بود، میتواند در یک چشم به هم زدن، تنها با یک اشاره، مسدود یا به راحتی نابود شود. و حالا شما هیچ جایی برای رفتن نداری! 🥲
شما داشتید بدون یک داراییِ دیجیتال که واقعا مالک آن باشید، پیش میرفتید و حالا دنیای تان از دست رفت.
این ناپایداری واقعیتی تلخ است، اما احتمالش را نمی توان نادیده گرفت.
فکر نکنید این هرگز اتفاق نمی افته. برای درک بهتر احتمالات کوچک و تلخِ دور از ذهن، توصیه می کنم کتاب "قوی سیاه" از نسیم طالب را مطالعه کنید.
حتی فقط احتمال خیلی کوچک این مساله، میتواند مالک هر کسب و کاری را بیخواب کند. خصوصا کسبوکارهایی که تنها با شبکه های اجتماعی کار میکنند.
2. برند شما وابسته به برندی دیگر، و کم اعتبار است
مالکان برندهایی که تنها در شبکه های اجتماعی ساخته شدهاند، خودشان هم میدانند که اعتبار این برند از نگاه مخاطب، چقدر می تواند کم باشد. مخاطبان بسیاری حتی اگر به محصول یا خدمت شما نیاز داشته باشند، ترجیح میدهند فروشنده ای قابل اعتمادتر پیدا کنند.
شما در سوشیال نتورک، با تمام تلاش تان، در نهایت تنها یک پیج در میان میلیون ها پیج دیگر هستید. سلاحی که شما برای رقابت به دست گرفته اید، در دسترس هر بچهای هم هست 🙄
به هر بیزنس موفقی در دنیای دیجیتال که دقت کنید، چیزی که آنها را از بقیه متمایز کرده، شخصیت آنهاست. و بعد، پیامی که مخابره میکنند. پیامی که میگوید مشتری عزیزم، شما یک تجربه خیلی خوب از خرید محصول و خدمت ما خواهید داشت😍
بیزنس شما برای داشتن این شخصیت و انتقال این پیام قدرتمند به مشتری، اول خود باید مالک دارایی های دیجیتالش باشد؛ تا بتواند واقعا از موضع قدرت صحبت کند.
در دنیای اینترنت، شما وبسایتی نیاز دارید که مال خودتان باشد تا مخاطب را قانع کنید که قابل اعتماد هستید.
3. وبسایت شما قلعه شماست
در گذشته های دور، هر گروه و جامعه بزرگ و قدرتمندی، حتما یک قلعه داشت؛ یعنی یک مکان امن برای زندگی و کار.
در دنیای مدرن و دیجیتال، قلعه شما، میتواند وبسایت تان باشد. وبسایتی که شعارها و چشم اندازهای شما را به مخاطب نمایش داده، و به آنان میگوید چرا باید این محصولات و خدمات را بخرند و چرا باید از شما بخرند.
وبسایت قدرتمند و فروشگاه آنلاین شرکت سامسونگ در کنار حضور پررنگ این شرکت در اینستاگرام
وبسایت های اپل، سامسونگ، ال جی، ای فورتک، میکروسافت، اِی اِم دی، سونی، ایسوس، دِل، آمازون و.. را نگاه کنید. فروشگاه های اینترنتی، و هر بیزنس واقعا معتبر داخلی یا خارجی را که بررسی کنید، حتما وبسایتی مرتب، تاثیرگذار و قدرتمند برای حضور جدی در فضای دیجیتال دارند.
آنها حتما وبسایت و فروشگاهی اختصاصی دارند که خوب طراحی، برنامه نویسی و مدیریت شده تا مخاطب، این قدرت و اعتبار را احساس کند😎
این به این معنی نیست که بیزنسهای موفق، شبکه های اجتماعی را جدی نمیگیرند؛ اما آنها اولویت بندی درستی دارند و اول جای پای خود را محکم میکنند.
برای بیزنس های موفق، حتی اگر همین فردا شبکه های اجتماعی خاموش بشوند، اهمیتی ندارد؛ آنها راه های ارتباط با مشتریان و مخاطبان خود را پیدا می کنند. قلعه آنها همچنان پایدار است و میتوانند کار و زندگیشان را ادامه بدهند.
و این پیشنهادی است بهتر است آن را جدی بگیرید:
در فضای دیجیتال، در عین بهره مندی از همه امکانات و ابزارها، تلاش کنید تا بقای کسب و کارتان بیش از اندازه به دیگران وابسته نباشد.
4. پرچم شما در گوگل بالاست؟
برای موفقیت در رقابتِ جذب مشتری، اول باید دیده شوید؛ و بخاطر همین است که این همه متخصص سئو، برای گرفتن موقعیت بهتر در نتایج گوگل، و جذب مشتریان واقعی برای کسبوکارهای متخلف، شب و روز کار میکنند.
محاسبات سرانگشتی نشان میدهد اگر شما در یک کیورد، موقعیت اول تا سوم را داشته باشید، در آن موضوع، حدود 60% ترافیک را دریافت خواهید کرد؛ و این موقعیت، نه فقط بابت برند سازی و بازدیدکننده های واقعی که میگیرید، بلکه بابت جریان درآمد بلندمدتی که برایتان میسازد، واقعا ارزشمند است.
اگر فقط بیزنسی در اینستاگرام دارید، شرمنده ام، امید زیادی به گوگل نداشته باشید؛ پرچم شما بالا نیست!
خیلی کم پیش می آید که یک پیج، در نتایج گوگل، نسبت به وبسایت های واقعی، موقعیت خوبی داشته باشد. دلایل متعددی برای این موضوع هست. یکی اینکه الگوریتم های گوگل طوری طراحی و بهینه شدهاند که نتایجی با بهترین کیفیت و ارزش را به مخاطب پیشنهاد دهند. کراولرهای گوگل وقتی وبسایتی با محتوای کامل، نوشته های مشابه و مفید، کامنت ها و.. پیدا میکنند، منطقی است که این، گزینه مطلوب تری نسبت به شبکه های اجتماعی با محتوایی عمدتا پراکنده و محدود، ارزیابی شود.
گوگل به وب سایت و فروشگاه آنلاین شما، امتیاز و ارزش و البته ورودی بیشتری خواهد داد؛ ارزش و اعتبار این دارایی دیجیتال کاملا واضح است🤓
5. کدام را باید داشته باشیم
گاهی چنین بحث هایی پیش می آید که کدام را باید انتخاب کنیم. وبسایت بسازیم یا شبکه اجتماعی کافیست؟
جواب این است که هر دو.
شما با داشتن هر دو ابزار، توانایی بیشتری برای رقابت و جذب مخاطب خواهید داشت. هر ابزار در جای خود، مزایا و کاربردهای خاصی میتواند داشته باشد.
برای مثال ارتباطات مستقیم در اینستاگرام میتواند بسیار خسته کننده بوده و بازدهی کمی داشته باشد. بهتر است جریان مخاطبان و فشار این مکاتبات و ارتباطات را به سمت وبسایت یا فروشگاه اینترنتی تان سرازیر کنید.
مشتریان احتمالی روی وبسایت، درباره محصولات و خدمات تان بیشتر مطلع شده، سوالات متداول را میخوانند، کامنت ها را دیده، قیمت ها را بررسی، و در نهایت اقدام به ثبت سفارش یا ارسال درخواست خواهند کرد.
شبکه اجتماعی برایتان اعتبار و جاذبه اولیه را ایجاد، و وبسایت فروش را نهایی کرد😉
پس هر چه در توان دارید به کار بگیرید و از تمام کانالها برای اعتبار دادن به برند خود، و ارائه محصولتان بهره بگیرید.
اما این را فراموش نکنید که در نهایت، قلعهی امنِ شما، وبسایت شماست 🏰