طراحی فروشگاه اینترنتی

انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰
طراحی فروشگاه اینترنتی
کاور: تحویل سفارش با ربات اسکات (scout) توسط فروشگاه آمازون (amazon) سال2019

تا حالا به راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی فکر کردین؟ فروشگاهی کاملا خودکار که کاربران تمام مراحل بررسی، انتخاب محصول و پرداخت را به سادگی و سرعت انجام می دهند، و محصولات شما مدام در حال حرکت به آدرس خریداران هستند.

انسان‌ها هر روز زمان زیادی در فروشگاه های آنلاین به دنبال کالاهای مورد نیازشان هستند و روز به روز مبالغ بیشتری در خریدهای اینترنتی‌شان خرج می کنند. دیگر دوره ترس از کارت های بانکی و پرداخت‌های اینترنتی گذشته، و می‌توان گفت امروز بخش خیلی بزرگی از خریدها بصورت آنلاین و مجازی انجام می شوند؛ با تمام اینها اگر هنوز فروشگاه اینترنتی خودتان را راه اندازی نکرده اید، احتمالا از قافله عقب ماندید! بهتر است همین امروز فکری کنید!

 

اهمیت راه اندازی فروشگاه اینترنتی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی (online store)، می تواند یک سرمایه گذاری عالی با ریسک کم در میان انواع کسب و کارهای آنلاین باشد. کاربران در سراسر دنیا، هر روز بیشتر به خریدهای اینترنتی علاقمند می شوند تا جایی که حتی برای خریدهای کوچک و سوپرمارکتی هم به فروشگاه های آنلاین مراجعه می کنند. کاربران در ایران هم به همین شکل با روندی رو به رشد، به سرعت در حال حرکت به سمت خریدهای اینترنتی هستند🤩

شرکت ها و فروشگاه های حقیقی که از پتانسیل شبکه اینترنت و فضای مجازی استفاده نکرده باشند، به زودی در فضای رقابتی، فراموش می شوند و سهم بازارشان را از دست خواهند داد؛ حتی در بازارهایی که به نظر بیشتر سنتی می‌رسند، مثل بازار آهن آلات و یا ابزارهای صنعتی.

به نظر می رسد اگر به دنبال جذب مشتری و بقا در بازار رقابتی کسب و کارتان هستید، راه اندازی فروشگاه اینترنتی دیگر نه یک انتخاب، بلکه یک ضرورت است.

امروز در این نوشته به مراحل طراحی فروشگاه اینترنتی نگاه می اندازیم:

 

مراحل راه اندازی و توسعه فروشگاه آنلاین

 

1. تعیین موضوع فروشگاه

فضای تجارت الکترونیک (eCommerce) و فروشگاه های اینترنتی هر روز در حال توسعه است، ملیون ها کارآفرین هر روز در حال راه اندازی وبسایت فروشگاهی خود هستند؛ با این حال بسیاری از آنها قبل از اینکه موفق شوند، از ریل خارج می‌شوند.

بهتر است که نخواهید از روز اول، فروشگاه اینترنتی مثل دیجی کالا بسازید؛ با همه دسته بندی ها!😁

با "همه‌چیزفروشی" نمی‌توانید چندان موفق شوید. بهتر است فروشگاه اینترنتی‌تان متخصص یک رشته مشخص باشد و برای قشر خاصی، محصولاتی در زمینه ای خاص ارائه کند.

شاید بخواهید فروشگاه اینترنتی لباس بسازید، و یا فروشگاه آنلاین مواد غذایی و یا بسته به زمینه و تخصص تان، فروشگاه فایل و دارایی‌های دیجیتال و یا فروشگاه اینترنتی موبایل و لوازم الکترونیک، انتخاب شما باشد. گام‌های بعدی شما با هر کدام از این انتخاب ها، بسیار متفاوت خواهد بود.

تعیین موضوع و زمینه کاری فروشگاه‌تان، نه فقط یک حرکت هوشمندانه، بلکه برای موفقیت در این فضای رقابتی یک ضرورت است.

برای این منظور، در کنار اینکه امکانات و تخصص خودتان و دسترسی به تامین کننده ها مهم است، می‌توانید محصولات پرفروش در فروشگاه‌های معتبری مثل دیجی کالا را بررسی کنید و ترندهای گوگل را ارزیابی کنید.

🔖 قبلا در این مقاله 5نکته مهم برای موفقیت در راه اندازی فروشگاه اینترنتی اشاره شده است.

 

2. مشخص کردن محصولات برای فروش

حالا که می دانید تخصص و زمینه کاری وب سایت فروشگاه آنلاین تان چیست، نوبت آن است که محصولاتی که می‌خواهید بفروشید مشخص کنید. در این مرحله باز هم بررسی محصولات پرفروش سایر فروشگاه های مجازی و حقیقی می‌تواند کمک کننده باشد. ضمن اینکه باید مطمئن شوید می توانید در زمان مناسب تعداد کافی از محصول مورد نظر را تامین و یا از تامین کنندگان آن تهیه کنید.

در این مرحله، در واقع شروع به طراحی زنجیره تامین خود می‌کنید تا مطمئن شوید قرار نیست هیچ مشتری و یا سفارشی را از دست بدهید.

 

3. مشخص کردن نام فروشگاه و دامنه

با توجه به زمینه تخصصی و محصولاتی که ارائه خواهید کرد، و بازار هدف، یک نام و نشان مناسب لازم دارید. و سپس نوبت به انتخاب دامنه‌ای مرتبط، کوتاه و بامعنا می رسد. لازم است قبل از اقدام برای ثبت دامنه، وضعیت آزاد بودنِ آن را از سایت‌های whois چک کنید🧐

 

4. تعیین روش‌های پرداخت و ارسال

پرداخت آنلاین و پرداخت در محل (COD) انتخاب‌های اصلی شما در موضوع پرداخت خواهند بود.

برای خدمات پرداخت در محل نیاز به قرارداد با پست و یا شرکت های واسط پستی است. و البته برای راه اندازی پرداخت اینترنتی، نیاز به قرارداد با بانک ها و یا واسط‌های پرداخت مانند زرین پال و آیدی‌پی دارید.

ارسال پستی، ارسال باربری، و تحویل با پیک از جمله روش‌های ارسال محصولات برای خریداران هستند. با قرارداد با شرکت پست، آنها محصولات فروش رفته را از محل شما تحویل می‌گیرند و به دست مشتریان می‌رسانند📦

راگا، پست‌رسان، زاگما، و تاپین از جمله شرکت هایی هستند که بعنوان واسطه پستی می‌توانید از خدمات آنها برای ارسال و تحویل بهتر، سریعتر و ساده ترِ محصولات خود کمک بگیرید.

یکی از مزایای شرکت های واسط پستی مثل تاپین، ارائه API برای فروشگاه اینترنتی است. بعنوان مثال سفارشات ثبت شده در فروشگاه، بصورت خودکار برای واسط پستی ارسال می‌شود تا فورا در صف ارسال و تحویل قرار گیرند؛ و یا هر زمان لازم بود، می‌توان وضعیت مرسوله ها را استعلام کرد.

 

5. توسعه سیستم فروشگاهی و راه اندازی وبسایت فروشگاه

در این مرحله باید انتخاب کنید که می خواهید فروشگاه اینترنتی جدید را با کدام روش راه اندازی کنید:

- برخی با وردپرس و ماژول هایی مثل ووکامرس این کار را انجام می دهند.

- برخی ترجیح می‌دهند از سایت های فروشگاه‌ساز کمک بگیرند.

- برخی که تخصص دارند، خودشان آستین ها را بالا میزنند و برنامه نویسی فروشگاه اینترنتی خود را شروع می‎کنند.

- برخی هم راه اندازی فروشگاه اینترنتی اختصاصی خود را برون سپاری خواهند کرد.

برای این کار بهتر است برنامه نویس، تیم کدنویسی و یا شرکت طراحی پلتفرم فروشگاهی معتبر و مناسبی را پیدا کنید که به بهترین شکل می تواند نیازهای شما را ارزیابی و خواسته‌تان را تامین کند؛ و قطعا ارزان ترین پیشنهاد، بهترین آنها نخواهد بود😉

در این مقاله می توانید بیشتر درباره هزینه‌های راه اندازی و نگهداری وبسایت بخوانید.

 

6. ارائه محصولات در فروشگاه اینترنتی

در این مرحله می‌دانید چه برای فروش دارید و چگونه می خواهید ارسال و چطور پول خود را دریافت کنید.

پس از طراحی و راه اندازی اولین نسخه سایت و فروشگاه اینترنتی، حالا نوبت آن است که محصولات خود را بر روی ویترین فروشگاه قرار دهید.

بهتر است قبل از مشتریان و رقبا، خودتان به طور کامل با سیستم فروشگاهی تان کار کرده و با جزئیات آن آشنا باشید.

ممکن است بخواهید کار درج و مدیریت محصولات و مدیریت محتوا را نیز برون سپاری کنید. پس مطمئن شوید که مدیرِ وبسایت و یا وبمستر، به اندازه کافی با جزئیات آشنا شده و با تمام ابزارهای فروشگاه تان کار کرده باشد.

 

طراحی فروشگاه آنلاین راه اندازی فروشگاه اینترنتی برنامه نویسی فروشگاه
فروشگاه اینترنتی عروسک بافتنی bebemoss

 

7. تست و رفع باگ ها، و پشتیبان گیری

تبریک می گویم؛ با ارائه محصولات، فروش تان را شروع کرده اید. در این مرحله سعی کنید بدون عجله و با جذب تعداد محدودی کاربر، سیستم ها و ابزارهای فروشگاه آنلاین تان را تست کرده باشید. ضمن اینکه روندهای ارسال، تحویل و پرداخت را نیز تست می کنید.

اگر سیستم اختصاصی فروشگاه اینترنتی توسعه داده باشید، احتمال این هست که خطاهایی در روندها و سیستم ها وجود داشته باشد که در این فاز می‌توانید آنها را شناسایی و رفع کنید🤓

این نکته را در نظر بگیرید که همیشه امکان بروز خطا و مشکل در سیستم‌های سخت‌افزاری و در نتیجه، از دست رفتن اطلاعات، و سیستم های نرم‌افزاری وجود دارد. پس بهتر است از همین ابتدای کار، از پشتیبان گیری، هم از سیستم‌های نرم‌افزاری، و هم داده ها مطمئن شوید و به صورت دوره ای این پشتیبان گیری‌ها را انجام دهید.

 

8. بازاریابی و جذب کابر

گام نهایی شما این است که فروشگاه تان را تا می توانید در معرض دید بگذارید تا مخاطبان و جامعه هدف تان را پیدا کنید.

از این پس، مارکتینگ یکی از مهمترین کارهای شما خواهد بود. روش های متعددی برای جذب مشتری برای فروشگاه آنلاین وجود دارد. از جمله استفاده از ایمیل لیست، اینفلوئنسرها، ارائه مقالات تخصصی، وبلاگ نویسی، حضور فعال در شبکه های اجتماعی، تبلیغات محیطی، تبلیغات اینترنتی و...

روشِ مارکتینگ شما، به محصولات، زمینه کاری و جامعه هدف تان وابسته است. پس در این زمینه بررسی های کافی را انجام دهید.

بعد از راه اندازی فروشگاه اینترنتی پوشاک، متدهای مارکتینگ بسیار متفاوتی نسبت به زمانی خواهید داشت که بخواهید یک فروشگاه آنلاین لوازم ورزشی بسازید.

 

9. رصد وضعیت و تعیین اقدامات مناسب

پس از راه اندازی و شروع فعالیت فروشگاه اینترنتی، نوبت آن است که وضعیت وبسایت تان را ارزیابی کنید. با ابزارهایی مثل گوگل سرچ کنسول، گوگل آنالیتیکس، الکسا و MOZ می توانید وضعیت ورودی موتورهای جستجوگر، تعداد بازدیدکنندگان و.. موقعیت خود را نسبت به رقبا بسنجید و برای ادامه مسیر تصمیم های مناسب بگیرید.

برای مثال گاهی ممکن است بخواهید روی یک کلمه کلیدی خاص تمرکز کنید، شاید بهتر باشد برخی محصولات را بیشتر در معرض دید مشتریان قرار دهید.

نکته مهم این است که اصلا قرار نیست وبسایت فروشگاهی بسازید و رهایش کنید تا خودش فروش کند. باید به صورت دوره ای و مستمر، وضعیت ورودی و فروش و رفتارهای کاربران را بررسی کنید تا برای بهبود اقدام کنید.

گاهی ممکن است ضعف و مشکلی در ابزارهای نرم افزاری، رابط کاربری (ui) و تجربه کاربری (ux)، استراتژی های فروش، سئو، مارکتینگ و.. باشد که با این بررسی های مستمر، قابل شناسایی خواهند بود.

 

جمع بندی

بهتر است قبل از اینکه خیلی دیر شود، همین امروز طراحی فروشگاه اینترنتی خود را شروع کنید💎

ابتدا موضوعی و یا موضوعاتی برای فروشگاه خود انتخاب، و محصولات خود را تعیین کنید. پس از انتخاب نام فروشگاه و پیدا کردن دامین مناسب، درباره قرارداد با بانک ها یا درگاه های واسط پرداخت و نیز قرارداد با پست و یا واسطه های پستی تصمیم گیری کنید. توسعه سیستم فروشگاه اینترنتی خود را به یک متخصص بسپارید. قبل از شروع جدی، اول با نسخه بتا، محصولاتی محدود را برای فروش ارائه کنید. با پشتیبان گیری از همه چیز بصورت دوره ای، خیال خودتان را راحت کنید. دغدغه اصلی شما باید مارکتینگ و جذب مخاطب و مشتریان بالقوه به فروشگاه تان باشد. در نهایت از ارزیابی مداوم وضعیت فروشگاه خود غافل نباشید.

🎁 اگر هنوز سوالی در ذهن تان باقی مانده، ابهامی دارید، پیشنهادی برای بهبود این مقاله دارید، نیاز به مشاوره در راه اندازی فروشگاه اینترنتی دارید و یا می‎خواهید فروشگاه اینترنتی بسازید، خوشحال می‌شوم با من تماس بگیرید.

 

منتظر اولین کامنت هستیم!

تصمیم راه‌اندازی وبسایت دارید؟

همین امروز سفارش خود را قطعی کنید

سفارش طراحی سایت 🚀
سفارش و سوال خود را مطرح کنید!
جعفر نقی زاده طراح سایت برنامه نویس وب جعفر نقی زاده آخرین فعالیت لحظاتی پیش