مشکل کاهش بازدید وبسایت در تعطیلات

سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶
مشکل کاهش بازدید وبسایت در تعطیلات

نوروز در پیش است و تعطیلات عید و مسافرت های نوروزی، برای دو هفته بیشتر مردم را از خانه ها، پشت میزها و محدوده وای فای دور می کند. بسیاری از اهالی وب، از وبلاگ نویس ها تا مدیران کسب و کارهای بزرگ اینترنتی در ایران، هفته های آینده با چالش بزرگی رو به رو خواهند بود: چالش کاهش ترافیک. برای کسب و کارها، حتی کاهش کوچک در ترافیک، می تواند نتایج و تاثیر بزرگی داشته باشد. در این نوشته سعی می کنیم به مرور این موضوع و راهکارهای ممکن برای این چالش بپردازیم.

 

دلیل اهمیت تعطیلات برای وبمسترهای حرفه ای

در نگاه اول، شاید برای شما هم مانند بسیاری از وبمسترها، تعطیلات بی اهمیت جلوه کند. اما بعنوان یک حرفه ای به این 2 دلیل مهم، بهتر است جور دیگر نگاه کنید:

1.  عدم توجه به ایام تعطیلات می تواند روی برند، حس مشتری مداریِ مخاطب یا مشتری و در نهایت درآمد کسب و کار شما تاثیر منفی بگذارد؛ مخصوصا اگر بیزنس شما به نوعی به فضای مسافرت و تعطیلات و توریسم مربوط باشد.

2.  با توجه به پایین بودن فشار فضای رقابت در این ایام خاص، می توانید با اقداماتی مانند ارائه محتوای واقعا ارزشمند (که در ادامه به تفصیل می آید)، نتایج بسیار خوبی از نظر رتبه، رنک و برندسازی برای استارتاپ یا وبسایت خود بگیرید.

 

نگاهی به آمار

طبق ارزیابی رسمی internetworldstats نفوذ اینترنت در ایران از 53.3 درصد در سال 2012 به 70 درصد (معادل 56.7 میلیون نفر) در سال 2017 رسیده است.

طبق آمار opensignal هم اکنون در ایران امکان دسترسی 56.82 درصد به شبکه 4G با متوسط سرعت حدود 10 مگابیت برثانیه مقدور شده است. این در حالی است که از شروع ارائه 4G در ایران (یعنی صفر درصد در مهر ماه 93) حدود 3 سال و نیم گذشته است.

آمار نفوذ شبکه اینترنت 4G

و بالاخره براساس گزارش techrasa در حالی که در سال 2014 در ایران حدود 2 میلیون اسمارتفون در دست مردم موجود بود، این شاخص در سالهای 2016 و 2017 به ترتیب به رقم های باورنکردنی 40 و 48 میلیون دستگاه افزایش یافته است.

با نگاه به آمار statcounter هر چند در بازارهای جهانی سهم بازار وب به نفع موبایل و تبلت است (مجموعا با 55 درصد) اما در ایران با کمی تفاوت، موبایل و تبلت ها  به ترتیب با سهم 40.22 و 1.25 درصدی، نسبت به دسکتاپ ها، سهم نسبتا بزرگی از بازار را در اختیار دارند (حدود 42 درصد).

سهم بازار موبایل تبلت و دسکتاپ از بازدید صفحات وب در ایران

 

حرکت به سمت موبایل

با نگاه به آمار فوق و با توجه به افزایش انکارناپذیر دو شاخص: سطح نفوذ اینترنت تلفن همراه (4G) و نفوذ تلفن های هوشمند در سالهای اخیر، امروزه بیش از نیمی از بازدیدکنندگان سایتهای اینترنتی، از موبایل استفاده می کنند. این را می توان بر اساس شمارنده رسمی گوگل هم (Google Analytics) در بیشتر وبسایت ها و پروژه های تحت وب تایید کرد.

به دلیل کاهش دسترسی به رایانه های رومیزی، اینترنت ADSL، و برق در زمان مسافرت، شیب کاهش بازدیدکنندگان با دسکتاپ بسیار بیشتر بوده، نسبت بازدید دستگاه های موبایلی به دسکتاپ در ایام تعطیلی افزایش می یابد. با توجه به این تغییرات، راهکارهایی در دو دسته فنی و تعاملی شامل موارد زیر به کمک وبمسترها خواهند آمد.

 

بهبود فنی پروژه

در راستای بهبود پروژه در ابعاد فنی برای دسترسی بهتر و سریعتر در دستگاه های تلفن همراه این موارد را می توان بیان کرد:

1.  بهبود رابط کاربری (UI)

2.  طراحی مجدد رابط کاربری برای ارائه رابط واکنش گرا

3.  تلاش در جهت کاهش حجم صفحات وبسایت (با توجه به هزینه بالاتر دسترسی به محتوا از طریق اینترنت تلفن همراه)

4.  بررسی و بهبود سرعت دسترسی به سایت و محتوای آن در بازدیدهای موبایلی (جهت جلوگیری از خروج کاربر از سایت و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی دستگاه مخاطب)

 

افزایش تعامل با مخاطب

تقریبا تمام کاربرانی که تعامل با آنها را در ایام تعطیلی از دست می دهیم، از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، تلگرام و فیس بوک و یا با پیامک قابل دسترس خواهند بود. پس در راستای افزایش تعامل با مخاطب، راهکارهایی مانند موارد زیر می تواند مفید باشد:

1.  ارائه محتوای واقعا ارزشمند یا هیجان انگیز، می تواند توجه مخاطب را حتی در این شرایط به سوی وبسایت جلب نماید.

2.  ارائه محتوای مرتبط با تعطیلات، توریسم، راهنمای گردشگران و ...

3.  ابزارهای آنلاین و آفلاین (مانند نقشه ها، گزارش نزدیکترین شعب فعال و ...) که در این ایام مورد نیاز مخاطبان کسب و کار یا استارتاپ شما باشد.

4.  اجرای ایده هایی مانند جشنواره ثبت عکس و ویدیو لحظات خاطره انگیز و ثبت خاطرات (و البته اطلاع رسانی آن پیش از شروع تعطیلات)

5.  تعامل با مخاطب از طریق شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و گروه های تلگرامی

6.  ارسال پیام های فوری و تعامل با مخاطبان از طریق ربات های تلگرامی و یا پیامک

7.  ارسال نوتیفیکیشن های مرتبط با فضای تعطیلات، برای کسب و کارها و استارتاپ های دارای اپلیکیشن

 

درست است که پیشگیری کامل از کاهش ترافیک در ایام تعطیلات غیرممکن می نماید؛ اما می توان با توجه به این نکات، بر اساس نوع کسب و کار و مخاطبان آن، تدابیر مناسب برای مواجهه با این چالش اندیشید.

مایندمید بعنوان مشاور 24 ساعته کسب و کارهای آنلاین، همواره در مسیر پیشرفت همراه شماست. جهت دریافت مشاوره برای راه اندازی کسب و کار انلاین، تولید محتوا، راه اندازی ربات تگرام، طراحی و برنامه نویسی وبسایت، طراحی و برنامه نویسی اپلیکیشن موبایل و سایر چالش های بیزنس های تحت وب و موبایل، همین الان می توانید تماس بگیرید.

 

به چی فکر می کنید؟

سوال یا ابهامی دارید؟ همین الان مطرح کنید:

ارتباط با من